Tuesday, April 5, 2011

Bestfren

Sebenarnya nak citer psl percubaan memasak saya, tp terlupa pulak nk bwk kabel utk transfer gambar. Nak cite menu-menu, kene tempek gambo ye dak...aiseh! Baru la terliur sket (kalu terliur lah kan!) bila baca entry tu. Lama jugak xupdate apa-apa. Sebenarnye xde idea tambah dgn Malas pon ada jugak.

Tp saya baca entry-entry terkini blog-blog yg saya mmg slalu follow xkira lah dlm list saya kt tepi ni ataupun tidak. Macam-macam berlaku dlm 2 minggu kebelakangan ni. Suami balik sekejap, nnt hujung minggu ni outstation balik ke tpt hari tu jugak. So, kembali lah saya bersilat sorang kt rumah dgn anak-anak yg makin hari makin lah bijak-bijak belaka. Ada ajalah idea diorg nk sepahkan rumah.Hehehe.

Citer psl 2 beradik ni, lega hati saya tgk keakraban diorg 2 org nih. Terasa dh berbayar kepayahan saya menjaga 2 org ms saya dlm pantang bila tgk diorg mmg betul love each other so much! Lelebih drpd mama diorg pulak. Maybe ramai xtahu kot, selepas sy lahirkn Asif, Aqil pon stay kt rumah, ms tu die baru 3 thn, saya jugak mandikn die, sy jugak suapkn mkn die, saya jugak melyn die spjg die dirumah termasuk tidokn die mlm2.

Anak-anak saya, kalau xde saya, xtahulah cemane, tp sy yakin diorg mmg buleh survive. Ada mama, mengader ajer lebih kn! Biasalah tu! Anak lelaki, haruslah tabah dan berjiwa kuat! Berbalik citer keakraban mereka, ms kecik2, yakni Asif masih blum lepas hari, Aqil suke cium-cium belai-belai adik dia. Mmg sy didik spy die sygkn adik die sejak adik lahir. Sebenarnya, ms pertama kali Aqil dtg jumpa adik die, sy sebak seolah-olah cam kesian kt Aqil sbb mebe lps ni sy mungkin xdpt bg perhatian sgt kt dia. Lagipon mcm-mcm dah sy dan Aqil lalui ms susah dan senang, ms sihat dan saket, mmg byk sy korbankn utk Aqil. Saya bersyukur, Aqil seorg yg lembut hati dan die mmg xberkasar dgn adik die. Terbalik dgn adik, agak kasar mungkin sbb bergaul dgn budak2 besar kt rumah pengasuh die kot. Ckp pun garau-garau. Jauh beza dgn Aqil, ckp pun manja dan agak sensitif.

Saya mmg learn day to day utk control anger sy dlm mendidik anak-anak. Frankly speaking, saya ni bukan penyabar sgt orgnyer! Tambah sy xpnah ade adik, jd sy xpasti nk sabar cemane dgn budak-budak ni. Jadi, mmg simpati tu lebih sket kt Aqil. Sbb mmg sy akan mrh kalau die wat slh yg berulang-ulang. Tapi bagusnya Aqil, die cepat belajar dr kesilapan. Kiranya, yg saya sound-sound kan tu, berkesan kt dia, dan die mmg berusaha utk xmengulangi kesalahan tersebut.

Asif lak, sgt witty. Die berkasar dgn Aqil, sampai Aqil menangis sbb kene gigit. Asif agak agresif orgnye, selagi xdpt ape yg die nak, selagi tu die akan memberontak sambil cium lantai. Kalau tak cium lantai, melalak sekuat hati! Tapi die mmg sgt syg Aqil, bgn pagi-pagi, die akan kiss pipi Aqil dulu. Nak tido, pun akan kiss pipi Aqil dulu. Balik rumah dr rumah bbsitter die akan kiss Aqil dulu as compared to org lain. Saya lega, terus hilang penat tgk keakraban anak-anak. Harap-harap diorg bestfren forever. InshaAllah...Ameen..:)

2 comments:

Yantie said...

seronok kan tengok anak close with each other...samala dgn Eryna & Fatiha, kalo tinggalkan adik dengan babysitter menangis si kakak...haisy..nih yang rindu nak balik rumah...hehe

Ms J said...

nama pun siblings..:)..rugi kalau xdpt tgk anak membesar dpn mata...sbb awal2 ni adalah masa paling crucial utk develop bonding...but still aku kagum dgn mothers yg buleh berjauhan dgn anak2 sbb bekerja...cthnya, grandparents jg kt kampung..if me, mungkin leh sasau kot..rindu..:)