Tuesday, April 26, 2011

Saket Telinga

Semalam masa nk amik Aqil dari tadika, belikan la sedikit kuih-kuih utk die makan sementara tunggu dinner. Sebabnya, setiap kali balik dr tadika, mesti ckp, "Mama, saya lapar ni, ada makanan?" Then, mmg die sendiri akan cari lah. Tambah skang ni saya single, jd pakat bli ajerlah kuih-kuih tu. Bila suami ada, saya buatlah siket2 ajer kt rumah, macam cekodok ke, tp suami mrh sbb oily, pehtu yg kecik die suke lenyek2 cekodok tu, xmkn. Tapi Aqil mmg sgt happy kalau saya buatkn kuih utk dia. Kdg-kdg rs surprise, anak sebesar 4thn ni tahu nk menghargai orang dan jaga hati org terutama hati mama dia.

Sampai umah, pas amik adik, tetiba Aqil terbaring kat sofa. Saya tanyalah kenapa baring jer, macam xsihat. Naluri ibu, mesti dpt tangkap ade yg xkena dgn anak dia. Lepas tu saya tgk muka dia macam nk menangis. Saya tanyalah kenapa sekali lg. Dia ckp, dia saket. Saya tanya lagi, saket kt mana? Hati dah mula risau, yelah, sorang-sorang nk handle difficult situation, gabra jugak. Sbb rs xmenang tgn jer sbb dah ada 2 org anak.

Lepas tu Aqil buka cerita. Dia cakap dia saket telinga, even baring pon telinga yg xsaket yg atas bantal. Saya tanya lagi, Cemane leh saket? Ade gigi nk tumbuh ke? Saya pon xtahu ape kaitan, saya assume mungkin sbb geraham nk tumbuh ke kan. Saya tanya telinga lg satu saket ke tidak, die jawab tak. Lepas tu, dia bagitahu ada cikgu tarik telinga dia masa blajar sbb dia xtahu membaca. Die pun bagitahu nama cikgu tu, tp sy mmg xknal yg mn satu, cikgu2 situ xpakai nametag, saya kenal muka jer...ehehe..Saya pun agak terkejut, sbb principle tadika dia dh maklumkan hukuman-hukuman bg pelajar2 nakal, xde pulak tarik telinga tu dibenarkn. Dan disbbkn kenakalan barulah pelajar tu dihukum, itupun akan dimaklumkn kepada ibu bapa.

Saya tahu Aqil ni nakal, budak lelaki, main je byk, mmg die belum mahir membaca, kdg2 hangin jugak, sbb 2 thn tadika, masih xtahu membaca. Saya pun kdg2 terlps angin radang sy kt dia sbb terlalu kecewa dgn pencapaian dia. Lepas tu saya menyesal sampai nk menangis bila kenangkn kemarahan saya kt dia. Terukkn saya!

Saya pun belek telinga dia, ok, xde ape-ape, mungkin cikgu tu tertarik kuat sgt. Saya tanya die balik, sama ada saya penah tak tarik telinga dia sbb dia notty. Dia geleng kepala. Sampai dia xlalu nk mkn nasi walau saya suapkan sbb dia ckp, telinga dia saket. Saya mmg questioned dia betul nak pastikn dia xkeliru dgn sebab yg dia beritahu saya. Lepas tu, saya promise, saya akan ckp dgn cikgu @ ustazah dia pasal hal tu.

Kemudian, sy masih xpuas hati, sbb saya xnak, hal kecil Aqil perbesarkn. Jadi, saya mintak die demo kat saya. Saya mintak dia tarik telinga saya utk sahkan cerita dia. Then suddenly...die geleng kepala, saya tanya kenape,

"Sebab SAYANG..."

Masa tu rs luluh hati sy dgr ape yg kuar dr mulut dia. Terharu sgt bila dgr dia ckp camtu. No wonder, die xpnah kasar dgn adik dia, dan bising-bising mulut saya ms die suke pukul2 saya dulu tu, berkesan kt dlm diri dia. Anak sekecil 4 thn pun dah tahu erti kasih sayang, iaitu bila kita sayang org, kita xkn harm org tu, kita akan protect org tu.

Saya xheran kalau ade ibubapa yg mrh cikgu sbb pukul anak dia. Tapi kenelah rasional. Sebab kalau overprotected, nnt jadi lain pulak. Pada saya, hukuman utk tujuan mendidik dan tidak keterlaluan, selagi xmendtgkan kecacatan fizikal dan mental kat anak-anak saya, saya masih buleh tolerate lg. Saya pon dulu pnah kene cubit sampai lebam dgn cikgu masa sekolah rendah sbb xhantar keje sekolah.

Kadang-kadang, cikgu pun perlu igt, bila mendidik anak-anak kecil, perlu kesabaran yg sgt tinggi, mereka amanah org, jagalah amanah tu baik-baik, sbb sume org bakal disoal diakhirat kelak. Sebab tu, pekerjaan pendidik ni sgt mulia kalau pendidik tu ikhlas hatinya.

6 comments:

blackcardomompods said...

cikgu msia selalu gitu..nape tak leh tiru org sana yang tak pernh sentuh budak,hanya dgn kata2 budak jadi behave..huhuhu..

tarik telinga bahaya sgt,selalu tarik jadi cacat kekal smpi tua dia dia longgar ,kdg2 berdegung.saya geram tul kalau org tarik telinga anak saya,mesti saya sound org tu balik..huhuhu..esp anak kita pompuan..kena byk jaga.

umur 3-6thn dh expect pandai membaca ke?????kita dulu 7 thn bru pandai..pressure ni nk anto bebudak...takut derang balik nangis kena dera!Mak pun mulala pung pang kuar hal UK bagai,abis sume naik sampah!hahaha

Ms J said...

erk, yeke buleh jadi longgar? isk...takut pulak dgr..skang ni nor, kat mesia, kompetitif konon, by 4 years old, dh pandai baca, dah big achievement. by 7, xpandai baca, kene masuk kelas pemulihan 3 bulan kt skolah. tp kita xsuka nk push, biarlah budak2 enjoy their life xperlu nk too academic. kita pon kalau dh tgk Aqil xnk blajar tu, kite stop jer. once die nampak kita leh give and take, at other time, die give and take dgn kita pulak.

xper, anak-anak nor tere speaking dah..xley lwn budak2 sini..ehehe..:)..budak-budak, xley push, kene guide, sbb xkn nk letak pressure kt diorg since kecik kn...lets them learn through experience...tu lg wonderful...

blackcardomompods said...

buleh,sb kwn ada kena.masa kecik ayah selalu pulas telinga,dia ckp smpi sekrg teling dia longgar n senak.sb tu kita tak suka budak2 ni tarik tinger.

derang memang buleh speaking english tp malay outt,nk hanee tu dh 7 thn,konfem masuk kelas pemulihan nanti..huhuhu,tu antara sebab hold derang.takuttt

Ms J said...

ehehe...xper..register la cecepatt, kelas pemulihan tu 3 bulan jer...tp hanee buleh baca kn..cuma xtahu ckp melayu jer kn...nnt lama2 pandai la.bila dh bergaul dgn budak2 melayu..cam Aqil la...dah xtahu pulak nk speaking pas dh masuk skolah melayu...:)...

Nurul Ulfa said...

emm my personal opinion...rasanya better joely confront cikgu but in a polite way..cakap lembut2 ceritalah aqil semalam moody dan sedih bila tanya dia ada mengadu dia kena pulas telinga...cakaplah kalau boleh joely lagi prefer cikgu jangan buat camtu...mmg tak cedera pun cumanya joely explain lah emosi aqil terganggu n takut long term aqil akan jd low self esteem yelah penerimaan budak2 ni lain..base on story joely ufa rasa aqil mengadu bukan sbb dia sakit tp rasanya more on mgkn dia malu diperlakukan macam tu dpn kawan and yet mgkn ada kawan2 yg ejek so lg bertambah down..budak ni lain some kids dia boleh except n buat do know some tu rasa malu sgt bila kena marah...(sbnrnya tgh refer kat diri sendiri..hehe) ufa kalu kena marah terus je nangis bukan apa sbb rasa malu, down n kita tak buat macam tu bila org buat macam tu automatik kita terkejut n spontan menangis.. joely highlight lah joely sedar aqil mgkn left behind pasal membaca n agak playful cuma sebagai ibu u believed when he is matured dia boleh baca n joely pun tgh usaha ajar dia...so that cikgu tu tak nampak yg u very defensive about ur son and u admit n notice kelemahan aqil..

ufa pernah baca if kita prihatin with our son cikgu pun akan treat our son well sbb dia tau kita ibu bapa yg PEDULI...

bukan tak boleh terima anak dipukul but for 4-6 years old still too young dalam islam pun disuruh kita guna perdekatan memukul once dia 10 tahun(kalu tak silaplah)

p.s pasal masuk kelas pemulihan ni ufa dulu masa balik dari england mmg masuk kelas pemulihan pun sbb tak tau baca BM..hehe..english lancar je...tp masa UPSR dapat je straight A...kalahkan kawan2 yg tak pernah masuk pemulihan..hehe

Ms J said...

thanks ufa for your opinion. dh confront dgn cikgu skolah die, and cikgu die defend ckp, diorg not supposed to do that to student and will check if the allegation true or not.tp as usual lah, will not get back to the parents.xperla..Aqil ckp dah xsaket, and yesterday, die ckp kene rotan pulak ms blajar, tp die ckp xsaket,

and yg lg meruntun hati ni, kt rumah, bila suh blajar,nampak die xberminat, sampai tunjuk perasaan.ade ms tertentu jer die nk sendiri2 belajar..and sgtlah seldom!kite pun xtahu la..mungkin die nk perhatian sbb nampak ada competitor kt rumah..:)..tp kesian gak lah, adik suka kacau dia time die ade mood nk blajar dgn kite,last2 terus xdpt blajar bila adik dah meraung-raung...