Monday, March 7, 2011

Impian Saya

Baru jap ni baca blog isteri kepada seorg kawan. Pengalaman bersalin die. Adalah lebih kurang macam pengalaman ke-2 saya. Gynae pon gynae yg sama, baby yg kuar pon agak besar jugak. Untungnya dia, die xperlu byk jahitan, xmacam saya, banyakkkk sebab degil xnak episiotomy gara-gara, takut menjerit ala tarzan perempuan bila dgr bunyik digunting itu.

Tapi sebenarnye, pengalaman VE yang paling menggerunkan. Itu adalah saket yg sgt tak terthn beb! Buleh agak dh mcm melecet. Satu lagi pengalaman masa nk insert/take out catheter utk buang urine. So, 2 tu la, pd saya lebih saket drpd nk beranak. Dan perkara itu masih mengerikan saya. Sama ada nurse tu kasar atau pengalaman xcukup atau mmg badan saya sensitif, xtahu la. Tapi tu la 2 kesakitan yg sgt sy rs traume utk experience berkali-kali.

Pengalaman pertama, sbb fresh, so rs jelah sume, tp serius, ade penyesalan, dan sy baiki utk pengalamn ke-2, pun masih ade kekurangan, jadi inshaAllah, saya akan cube sesuatu yg lain yg org lain dh cuba dan ternyata berkesan, especially nk elakkn koyak..(gulp!)

Rasa dah xsanggup menahan kesakitan selepas bersalin tu, ms yg pertama, hampir 3 hari, saya xmampu nk angkat punggung. Org kene papah. Saya pon xtahu kenape? Sbb pethidine kah? Bersalin kedua, ubat cuci xsesuai, dpt yg sesuai, tp hospital buleh pulak xbg bwk balik, teruk kn?? So ada jelah ujian nya, suami dh hangin2 dah, yelah, dah isteri asyik mengadu pedih2, duduk cemane pon asyik xkene ajer disbbkn ubat basuh yg xsesuai dgn kulit.

Jadi utk ke-3? Saya tangguhkan sehingga rasa keberanian itu datang sekali lagi. Apepun saya tetap mengimpikan bersalin secara natural, xpelru warded dulu, xperlu induce, xperlu nk masuk ubat bontot, xperlu nk psg catheter (oh, kali kedua saya bernasib baik, sbb dpt nurse sgt baik dan memahami sy xnak catheter jadi selamat la, sbb pengalaman pertama wat saya serik sbb rs pedih nk pee after delivery tu -- GILA PEDIH + saket nyut2 pas bersalin!), owh...sambung impian bersalin saya, contraction kt rumah, sampai2 spital, terus bersalin baby kuar, xde jahit2...sume natural, xyah nk cucuk2...owh..indahnya! AMEEENNNNN....

Jadi bila nk ke-3 tu jgnlah ty sy, nnt sy stress! hehehe..:)

4 comments:

niza said...

hehe same la kite...yg plg x suke epi la cos lps bersalin tu la yg plg seksa..tp so far sume kene epi huhu...xperla cemane pun yg plg penting sume selamat kan

Ms J said...

ngeri lah dgr bunyik epi tu..takut je lebih..saket tu mmg dah xterasa pon ms die meng'epi' tuu...tuhlah...selamat tu penting...:)

Ummul Jannati said...

Hmm... Joely. Org 2-2 kn epi, tp alhamdulillah, dlm 5 hr da ok. Org pake Safi feminine wash, pastu everytime tukar pad, mesti ltk ubat air kuning byk2 kt pad sblm pake. Anyway, VE & catheter tu apa?

Ms J said...

VE tu ape ek?? hahah..vaginal examination kot..catheter tu, connection tuk buang urine utk org saket terlantar...ehehe