Friday, March 18, 2011

Panas & Hujan = Hujan Panas

Skang ni isu hangat is tsunami kt Jepun. Saya bersimpati sgt2 dgn mangsa2, hari2 saya mendoakan spy mereka tabah dan yg masih selamat, terus selamat terutama rakan2 yg saya kenal tinggal kt jepun. Musibah dtg tanpa dijangka, itulah qadha dan qadar Allah.

Begitu jugak yg terjadi pd saya. Manusia merancang, Allah juga penentu. Panas yg disangka berpanjangan sampai berpeluh-peluh...xdisangka tetibe hujan petir siap guruh datang bertandang (eh madah pulak...geli ai!!..kekeke).

Igt tak entry saya psl SUKA!...entry tu sy rs, sy patut delete atau tuka tajuk jd DUKACITA! Tapi saya xnak meluahkan segala terbuku kt dlm ni sbb nnt mcm mengada2 pulak. Tapi rsnya sy perlu share ape yg terbuku kt sini, spy menjadi peringatan buat diri saya yg bende ni pnah terjadi pd sy, dan bila sy baca balik in future, dan sy tahu, betapa sy bertabah dan berlikunyer kehidupan sy yg penah saya tempuhi sehingga sy menjadi org tertentu pd hari tertentu.

DUKACITA yg saya maksudkan adalah ttg policy/governance kompeni tpt sy keje skang. Ikutkan hati, saya ingin cari pekerjaan diluar, ttp tahap keyakinan diri sy teramat rendah kerana pengalaman yg ada, xmungkin menjustify/support application saya kt luar sana. Mungkin gaji pon lebih rendah dr apa yg saya dpt skang. Itu mungkin sukar utk saya terima dgn ape yg ada skang cukup-cukup utk keperluan keluarga saya. Alhamdulillah.

Tambahan, perlu menapak dr bawah, kalau kompeni skang, sy dpt jawatan permanent which is sgt bersyukur, kalau kt luar sana, pasti contractual dan sgt agresif, hmm, susah pulak saya nk meet KPI rumahtangga iaitu melahirkan generasi cerdik pandai! Kompeni eh department skang pulak xmenjamin perkembangan career sy dimn job gred saya mungkin xberubah sampai bila-bila kalau saya xkluar dr dept saya. Dalam erti kata lain, tiada career progression. Pengurus besar pulak xbegitu concern ttg permasalahan saya sbb die ade authority to make anything happens. So, saya sgt rs dianaktirikan.

Nak mengadu kt bos yg akan bersara 2 thn lg pon, mcm xnampak penyelesaian sbb pdgn die pon akan hantar ke division yg dh dimangga/atau diseal selama-lamanya (sampai bertuka VP dan VP tu bermurah hati bukak seal tersebut). Jadi ke mana arah saya?

Saya kemam mulut, saya cubit tgn saya sendiri spy jgn menangis. Supaya tabah, tiap yg terjadi pasti ade hikmah, saya mula berfikir, apa silap saya, adakah ini kifarah atas dosa-dosa saya seblum ni? Mcm-mcm merasuk fikiran saya semalam. Berkali-kali sy pujuk diri, jgn slhkn suami sbb dia apply masuk tpt yg saya idam-idam sbb dulu pon pnah terjadi, dan sy xmahu terjadi lagi, di mana saya dan suami jadi xsebulu dan asyik memendam rasa dgn suami.

Saya sedih, pilu, sbb saya xdpt mencapai cita-cita saya, saya xkenal org besar-besar dlm kompeni saya, saya agak pendiam, saya mungkin xbegitu reach out type of person tapi saya ada cita-cita. Disebbkn cita-cita itu sy berhempas pulas meletakkn diri saya utk mengqualifykn diri sy utk jawatan itu.

Saya beristigfar byk kali, spy saya xbuat sesuatu diluar pemikiran saya. Saya beristigfar memujuk diri saya spy bersabar. Namun akhirnya, saya luahkan kt stereng kerete. Saya menangis sepuas-puasnya, seblum saya menapak ke rumah spy reda bungkam di hati. Reda kekecewaan di hati. Spy saya tetap dpt tersenyum dgn kepulangan suami ke pangkuan saya. Spy sy xmrh2 anak2 disbbkn sy keciwa. Saya menangis spt anak kecil xdpt lolipop kesukaan. Mendayu-dayu sambil pdg kiri kanan takut2 org ketuk pintu kete dan ty "what's wrong mem?"..sbb ms tu kt parking kete bwh condo.

Saya ke psr, bli apa yg patut sbb suami minta nasi lemak sambal udang. Beli udang, beli char kuey tiow, amik adik, dan balik. Dalam perancangan, nk msk nasi lemak dan sambal udang sbb suami ckp dijangka tiba mlm. Saya agak, dlm 8 mlm, just in time for dinner.

Sampai dpn pintu rumah, istigfar lg, dlm kete seblum naik, sempat ngadu kt adik.."Adik, mama sedih". Asif cuma buat muka comel ajer. Sejuk siket hati. Depan pintu rumah, dlm hati terasa, mcm suami dh balik. Grill xbermangga, cume terkunci, Mula agak, mungkin mak kuar buang sampah kot.

Naluri seorg isteri tu kuat. Bila nk bukak pintu rumah, pintu xkunci, pehtu nampak muka Aqil berseri-seri, saya dah agak, mesti suami dh balik, die menyorok blkg pintu rupanya. Saya pujuk diri, senyum-senyum. Suami pulang dr jauh, xkn nk tgk isteri bad mood pulak. Saya cuba diamkan ape yg terbuku.

Saya jd awkward dgn suami, setelah hampir 4 bulan xbertemu. Tambah sy sedang dilanda dukacita. Saya kesiankn suami, saya pulang lewat, hampir jam 7 pm. Sempat masak nasi goreng, dan buatkn air. Hrp2 nasi goreng tu ada rasa, siap berdoa ms solat magrib, biarlah hidangan mlm tu sedap pd tekak suami. Saya letak sikit jer, tahu mlm2 suami mkn siket kalau saya msk, mujur habes...(jg hati kot!ekeke..) kalau tak..mungkin dukacita saya bertambah...

Lepas tidokn Asif, setelah puas die mengenal semula papa die dan bermain sepuas-puasnye papa die. Saya menung kejap, saya xsdar airmata mengalir lg mengenang nasib. Sekali lagi, sy pujuk hati, jgn menangis dpn suami yg baru pulang dr jauh, nnt hilang keseronokan die berjumpe semula dgn keluarga yg terpaksa ditinggalkan sbb kerjaya.

Saya masih belajar terima hakikat, saya masih berkira-kira ttg option2 lain kecuali menjadi surirumah sepenuh masa atau berbisnes kecilan/besaran. Saya boleh melupakan cita-cita saya, dan teruskn apa yg saya lakukan skang, tp sy pilu apabila mengenang ijazah master yg sy genggam dlm segala kepayahan tu, terbiar....

6 comments:

niza said...

hmm..option yg ade:
1.do what u want x kire la kne start dr bwh kt tmpt lain ke (mebe start applying other jobs ke..klu dpt, dpt la tp jgn resign dulu hehe)
2. do what u currently do...but kne lupekan cita2

me myself dh pnah rs cmtu...tp sbb terlebih berani trus resign hehehe...but definitely not easy la, nk cari keje lain pun mmg susah zmn skrng ni...

MissY said...

Ms J.. sebetulnya segalanya ada hikmah di sebalik...
Teruskan usaha dan bersabar... saya percaya suatu masa nanti 'pintu' itu akan terbuka....
Allah MAHA Mendengar... pasti akan dikabulkan permintaan kita... cuma masa yang menentukan... Bila tiba 'masa' itu... mungkin kehendak kita pula yang telah berubah....
p/s: 'pintu' itu akan terbuka.. mungkin di kompeni sekarang..mungkin di luar... bila tiba masanya, instinct/hati kita akan kuat menentukan arah tujuan kita...

Nurul Ulfa said...

sabar ye joely...percayalah ada HIKMAH besar yang sedang menanti cumanya joely tak tahu atau tak nampak ...luke pun selalu je komplen n say kenapalah dia selalu tak bernasib baik dlm kompeni..dulu tumpang sedih n menambah2kan komplen tp skrg ni selalu je pujuk dia kata kita akan dapat sesuatu yg lebih besar n best yg sesuai dgn kita..mgkn apa yg kita nak tu tak sesuai utk kita...Alhamdullilah by time progress kerjaya luke makin ok...ada yg best dan ada yg tak best tapi all in all we are still doing fine dan sometimes even doing better compare to others...biasalah bukan je luke have to face benda2 yg tak best ulfa pun ada je rungutan apapun just do our best and let Allah do the rest..

bila dah agak reda, hubby joely dah nampak tak letih..luahlah kat dia as ur soulmate u akan rasa much better..ulfa pernah pendam pasal kerja try taknak luah kat luke konon tak nak susahkan dia...end up one day in the middle of night woke him up(sebab sedih sgt)and luah semuanya end result mmg rasa lega sgt plus dua2 ngantuk masa nak pi keje..hehe..

p.s eh bab kejutkan dia tgh2 malam tu jgnlah ikut...hehe..siang2 hari pun boleh luah ;)

Anonymous said...

joely, mybe u can opt to become a lecturer..sbb u ada master..just my two cent..-old fren-

Anonymous said...

joely,sabarla..mungkin ada hikmahnya..dlm hidup kita..tak semua bnda kita bole dpt..kita ada komitment yg lebinh pntng as ibu dan isteri..mungkin u bole opt jd lecturer..dgn pnglaman kerja yg ada plus good result in prev degree..insyaAllah..all the best..:) -kwn lama-

Ms J said...

Niza: aku tgh pertimbang ke-2-2 option..a.k.a..live with it. Aku rs cam masuk langkah kiri ajer dulu ni. Hari2 pujuk diri sendiri, mujur ade keje, ade org, nk keje, xdpt keje kan..so seharusnye aku lebih bersyukur dgn rezeki keje ni.

MissY: tq for the tought. yerp, rezeki manusia Allah turunkan berbeza-beza, cuma mungkin bile sy terkene, sy get too carried away sbb terlalu menghrp..:)

Ulfa: hmm, dah ngadu dah, tp xde solution, kite ni solution based..eheh..tu susah nk puas hati tu..ekeke..anyway, he already gave his best thoughts, lgpun, die pun xde LOA to make anything change..its the governance, only top mgmt can handle that..I wud say, my kompeni is wasting talents...and there are so many talents that are being wasted now...sape keje kt kompeni i yg situation mcm i, understood la my statement ni..

Anon-anon: tq for the suggestion, but to tell the truth, I nak a handful of experience seblum nk ajar org, sbb I suka share things I've experienced and am not that talented to be lecturer (voice volume cam tikus, and sy sgt garang! - nnt habes calar kete kang! hehehe)