Tuesday, February 16, 2010

Ingin Cantik???

Semua org nak cantik. Betul ke tidak? Sebenarnya setiap kejadian Allah itu cantik di dalam kecantikannya yg tersendiri, cuma manusia yg sgt suka membeza2 kecantikan2 itu berdasarkan pd penelitian masing2...

Jumaat lepas, masa lunch hour saya dan officemate menghadiri satu majlis ilmu yg dianjurkan oleh kompeni tpt saya bekerja. Penceramah adalah jemputan dari luar. Saya terlewat sedikit sbb baru habes meeting dan tergesa2 amik beg pump terus pergi ke surau di menara sebelah bersama2 officemate. Mujur diorg xgerak lg. Tapi kalau terlepas rombongan pon, saya tetap akan pergi.

Sampai2, dpt free packed lunch. Perut lapar tp segannya nk mkn dlm surau.Mana nak pump lagi,maka tunggulah sampai habes ceramah.Tajuk ceramah ialah 'Cantik Sepanjang Hayat'

Disini saya cuma nak share intipati yg saya dpt dr ceramah tersebut. Ceramah tersebut byk menyentuh ttg keinginan wanita yg ingin kelihatan cantik. Tapi cantik tu ade byk sudut. Cantik fizikal atau cantik dalaman?? Dan niat untuk cantik untuk siapa?? Juga bila perlu kelihatan cantik?

Saya teringat ade seorg sahabat saya, saya suka melihat dia kerana dia sentiasa berpakaian cantik2, xkiralah kt hostel atau keluar. Dan dia pernah ckp kt saya, bercantik2 itu sunnah.

Dr ceramah tersebut penceramah telah berpesan kalau nk kelihatan cantik, kita perlu jaga akhlak kita, kalau akhlak kita cantik maka org tgk kita pon cantik dan sedap mata memandang. Tiap tutur kata kita, perlulah kita jaga, jgn asyik keluar maki hamun, dan kita perlu berpransangka baik terhdp org lain. Selain itu, apa yg ada pada kita adalah pinjaman, jadi jgnlah kita riak dan berbangga2 jika kita ni cantik dan berlagak bila org puji kita cantik dan kita dgn lagaknya kata org tu hodoh. Dan jugak, kecantikan dalaman lebih terserlah drpd kecantikan luaran.

Ada org cantik rupa paras tp org2 sekeliling xsuka dgnnya...kenapa??? Sbb dia suka menuturkn sesuatu yg suka menyakitkn org lain atau akhlaknya buruk..Ni termasuk mkn secara gelojoh..hilang keayuan beb..jadi setiap pergerakan kita pon perlu la kita jaga...saya terigt zaman sekolah...sahabat2 suke sebut 'control ayu'...jadi saya simpulkn..'control ayu' tu perlu utk kelihatan cantik...

Selain itu, utk mengekalkn awet muda, perlu byk minum air iaitu minum 3 liter air setiap hari. Sebenarnya xperlu cleanser2 yg berjenama mhl2 tu pon, cantik dtg naturally kalau hati kita pon turut cantik...

p/s:saya rasa semua sahabat saya cantik2 belaka...bersyukur dpt sahabat2 secantik anda2 semua..=)

4 comments:

rubaizah said...

owh cantiknya akuu..

Mommy Lyna said...

Aku cantikkah? Aku s0000ka!! (jumaat lepas aku pegi bercantik2 di ampang park)

Ms J said...

cantik2...ehehe...

portobellamom said...

thanx joely...hikhik ;)