Tuesday, February 2, 2010

Mangsa Telemarketing

Hari ni hari yg malang utk saya..xtahu cemane saya terjerumus ke dlm perangkap telemarketing...sungguh pandai wanita itu mengayat saya...

Saya sedang lena..tibe2 telefon berbunyi...terus angkat...tgk no mcm area KLCC...igt opis...sekali die ckp from service card center...ty saya ade x kad dgn ***bank...sy pon dgn lurusnya..menjwp segala pertanyaan...termasuk memberi no kredit kad...konon saya terselected utk dpt diskaun kad sempena visit malaysia 2010...offer mcm best...tp awal2...ms die mintak verify no kad...xckp pon kene byr...alih2...kata kene byr...saya dh ckp xnak...die paksa saya terima...cuba bhs die molek sikit..."kami xadvise penerima menolak tawaran ini"...dan kemudian...die ckp lg...buleh byr ikot kemampuan...maksudnya ansuran...dan saya sangka...semua ini berlaku apabila saya turunkn tandatgn kt borang yg bakal dihantarnya...yg mengesahkn saya menerima pakej tersebut...

Kemudian..saya berchatting dgn seorg sahabat..cerita pd dia...kemudian die pun cerita...perkara ini bhy sbb die pernah terkena...nasihatnya...cpt2 usehekn sesuatu...jadi sy telefon customer service...***bank...punyalah bersabar sy tunggu mesin tu mnjwp...sampailah dpt manusia yg menjwp..hehe..a lady...saya ceritakn ape yg berlaku...alih2...nada suaranya spt menyalahkn saya semula...hangin ape minah ni...mrh kt org semula...PMS ke???...mmg silap saya...tp saya adalah mangsa...ape perasaan anda sekiranya anda ditipu...kemudian org menyalahkn anda semula...bukan menenangkn anda...tp lady itu ttp memberi cdgn...kol syarikat itu...mintak kensel...

Saya kol no yg tertera...pompuan manis mulut yg angkat..sy ckp nk kensel...die kata dh tolak byrn..wtf???..sy mati2 igt...transaction akan berlaku bila pakej sampai dan saya tandatgni pakej tersebut dan menghantar reply...kemudian die ckp xbuleh kansel..wth??..sy ckp..nk kensel jugak..if xbuleh sy nk repot polis...sbb sy telah dipaksa menerima pakej tersebut...kemudian telefon beralih tgn...lelaki pula...saya merayu spy kensel...amaun yg ditolak bukan sedikit...cukup utk byr tadika Aqil utk sebulan....tambahan...income saya seperti dihujung tanduk...dan pakej2 itu..xmungkin sy dpt gunakn dlm masa sethn....hubby bukan jenis suka bercuti...kan membazir namanya..tibe lelaki itu letak telefon without saying goodbye...

Saya kol ***bank semula..kali ni lelaki budiman yg angkat...En Eddy namanya...sungguh tenang beliau melyn cerita saya...beliau bersungguh2 membantu saya...inilah customer service yg bagus..menepikn emosi dlm mengendalikn pelanggan...esok baru sy dpt tahu...syarikat tersebut dah tarik balik transaction atau tidak...sbb En Eddy beritahu...ade reversal dlm akaun saya...tp esok baru active...akhirnya...kad saya dibatalkn....alhamdulillah...lady PMS td ckp kene dtg bank batalkn...apekah???..kenape En Eddy buleh blockedkn kad saya tetapi lady td refused to do so????...Ape2 pon...saya bersyukur dpt berckp dgn En Eddy...terima kasih byk2...moga murah rezeki awak...=)

Saya benci dgn telemarketing...ini kali pertama dan terakhir saya...slps ini...saya xnak angkat telepon kalau bukan no talipon ofis...dan lagi satu...kol dr agent2 insurans...geram....mana dpt nombor ntah...please jgn kasi no saya pd agent insuran OK???..sy sendiri xpernah beri no talipon rakan2 pd org2 yg bukan2....saya siap ckp...sy xbuleh beri no kwn saya tanpa kebenaran dia..not nice OK....(kita tolak offer die...die siap mintak no kwn2 kita pulak...)

4 comments:

portobellamom said...

joely..same cam aku kena haritu...kena paksa amik insurans Ambank (bukan nama sebenar..hahaha)..tah camner aku bole terpedaya..dia tolak duit aku bulan2 dekat rm200..adela dekat setahun..tp policy yg dia kata nak post tu, x sampai2 kt umah pun..tipu ke ape..bila aku mtk,asyik ckp otw..ape kes??..bila aku mtk stop tolak kad kredit aku drg bolayan je..last2 aku tulis surat ayat kaw2 baek punye baru terhegeh2 nak take action..tu pun bape kali aku kena follow-up..siap dia suh gi bank lagi..apetah..padahal mase duk promote bole je buat kt telefon..mmg ngokngek!!..since then aku mmg benci semua salesman..wahahaha..telemarketer ke..salesgirl ke..semua2 la yg stok2 sweet talker tu..sbb aku mudah terpedaya~``hahahha

Wan Amira said...

joely, mira dulu pun pernah kene gak, tapi nasib baik tak de ape-ape, sempat tersedar sebelum terus bercakap.. tapi telemarketing ni jugak la mira pun pernah pergi talk ape jadahnya, sekali je lah..

anyway, hope everything is fine

rubaizah said...

kalo org camni call aku setiap kali, aku letak tepon.. eheh... agak kejam tp biar kita kejam dulu sbb nnt derang yg kejam kat kita blk.. amik duit titik peluh kita.. and dont give any private information to them ... dangerous..

Ms J said...

tuhlah kengkawan..aku ni jenis mudah terpedaya dgn ckp2 manis...huhu...pasni mmg sentiasa berigt laaa...dpt panggilan tawaran2...terus ckp not interested jer....maybe psl baru bgn dr tido...mcm mamai2...