Thursday, February 3, 2011

Jom bercucuk tanam!

Eheh..kalau sape yg rajin baca blog ni, mesti terperasan, saya ade mentioned that I already have a new hobby...actually it was my hobby since I was a kid, but apparently, it stops for quite sometime after I went to SOKSEK. Yelah, dah duk asrama, nk bercucuk tanam cemane nyer?

Ini mungkin tanaman pertama saya, buleh dimakan, mmg slalu pon beli, jd biler tanam, nnt hasil nya buleh dibuat mkn sendiri..ini menggunakan kotak McD...eheh....saya cuma bli tanah dan biji benih...

Tapi.....setelah saya menggemburkan tanah itu hari...satu petak, tanaman nyer sume mati...sedih-sedih...:(..3 petak lagi...masih hidup..Alhamdulillah...ehehe..
Yang ini, tanaman yg sama seperti dlm kotak McD, cuma saya tanam dlm pasu...Alhamdulillah, sume masih elok lg...

Haaa...yg ini tanaman ulam kegemaran saya...ehehe...bagus utk perjalanan darah...dan menyeimbangkan hormon dlm bdn...eheh...ni berkesan utk saya la...(saya slalu ade masalah dtg bulan yg xtentu hala...pas mkn ulam ni..terus jd OK!)...saya tanam dlm pasu jugak...Oh..pasu tu beli ler...ehehe...
Ha...saya tanam 2 jenis tanaman yg jd fevret saya...iaitu sawi dan ulam raja..eheh...nnt kita tgk hasilnya later2...masih kecil lagi....dulu-dulu...ms saya sek rendah...saya rajin tanam-tanam ni..macam-macam saya tanam...smua tanaman menjadi pulak tu...suburrrr....sampai xtermkn hasilnya! Antara tanaman2 saya di waktu lapang dulu...(mak pulak suke giler saya rajin tanam-tanam ni...psl mmg saya jaga betul tanaman saya tu)
Ada kacang panjang, ade bendi, ade sawi, ade daun bawang, ade daun sup, ade labu, ade kacang botol, ade pucuk manis, ade pokok cili, pokok terung, pokok betik, dan mcm2 lagi..yang saya pun dh lupa...ehehe....siap berbatas2....utk santapan sendiri2 jer....tp serius...sampai xlrt nk mkn....
Seronok berkebun...terisi masa lapang...hasil pon dpt...:)


1 comment:

:cahya schatz: said...

waaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhh....
post kat aku sikit weyh!