Thursday, February 17, 2011

Mee Goreng 1!

Semalam before jam panah angka 5, saya sempat meluangkan minit2 terakhir berbual kosong dgn kwn sy menggunakan perantara komputer. Saya ni susah nk berbual verbally, tapi, kalau guna communicator, bende yg nk nak diciter tu...mencurah-curah kuar...kadang...berlawak spontan pon...mencurah2 idea tu datang...ehehe...sampai ade org ckp, cekapnyer saya menaip...ehehe..dh biasa chatting...of kos la cekap...kihkihkih....

Percaya tak, saya mengenal hati budi hubby pon melalui kemudahan communicator kt office ni...hahaha...ooopsss...kami berbual ttg kerja..maklumla..masa tu, kami sama-sama engineer dlm bidang yg sama...sbb tu slalu berkomunikasi utk bertuka2 pendapat dan bertanya ttg teori2 yg saya xberapa nk faham atau buat2 xfaham...eheheh...

Eh, bukan cite psl communicator, nk cite, ape yg dibual dgn kwn saya tu. Saya ckp kt die, balik nnt nk masak mee goreng. Teringin pulak. Memang saya dh bli mee tu konon nk masak weekend lepas, tp dah termasak menu lain. So tersimpan la...tahu, toge, mee...so..takutkn nnt expired, lebih baik sy masak ajer.

Jadi, sampai umah dlm 5.40ptg, terus terkam dapur dulu. Kuarkn bahan2, potong-potong ape yg spatutnya dipotong. Pastu terus la menggoreng. Bajet2 kul 6 ptg nk kuar amik bebudak tp haish..kul 5.50ptg br nk start msk..apekehei? Sah-sahla lewat amik bebudak kn!

Kisahnye, ade distraction yg membuatkn sy lambat. Pagi-pagi, kalau dh xsempat, kdg2 mmg sy tinggal jer pinggang lum basuh dlm sinki, jd basuh pinggan dulu, kemudian isi air masak, sy masak pagi-pagi, sy tinggal je dlm cerek. Balik baru isi dlm bekas air masak. Kemudian masak air baru. Pastu, simpan susu yg di pam, icepack siap2 dlm fridge. Nnt lupa! Last2 bwk icepack yg xbeku then kene bekukan kt office pulak!

Tu la pasal start masak around 5.55ptg. Seblum tu panas kn kuah laksa, syg nk buang. Lagi lama simpan, lagi sdap, bak kata mak saya..hahah..(angin mkn laksa ni...asyik burpppp jer!). Goreng punya goreng..wahhh..nampak menarik...dah tahu bajet, minyak byk mn nk pakai, then, bhn2 perisa, spt biasa, main campak2 ajer...and habit sy, sy jarangggg rs masakan saya..ok..6.15 siapppp...

Terus kuar amik bebudak.

Sampai umah, lyn budak2, igt nk mkn mee tu pas bebudak tido, sekali Aqil berkeras xmo tido kalau sy xde dlm bilik. Alih-alih, dgn saya sekali lena diulit bantal2 peluk.Hehehe...

Terjaga kul 11.30 mlm, kemudian terus terigt mee. Tp rs lebih afdhal tido sbb Asif dh resah gelisah sbb cuaca panas. Psg ekon set utk 1 jam, then dush tido!

Bgn pagi, panaskn mee yg xsempat mkn bwk g office. Harap2 adela org nk mkn mee saya ni. Takut xabes, membazir! So, ms nk panaskn pagi td, sempatla rs dulu..mana tahu..kang termasin sgt pulak kn! Agak2 ok dah la...terus bungkus..

Letak kt office, berdebar2 aje nk ajak org jamah. Malu! Saya ni jarang2 memasak dan bwk ke office. Pnah la, sy buat kek kukus, sy paksa hubby bwk g office die bg kt kwn2 sbb satu adunan tu, byk sgt, xterlarat kami berdua nk habeskn. Alhamdulillah, hubby bwk balik bekas kosong! Oh, mee tadi, ha..Alhamdulillah habes jugak satu bekas eskrem tu. Mee goring biasa jer.

Tau ape yg sy igt ms sy memasak? EH...rahsia la...tp of kos dimulakn dgn bismillah...ehehe....(dlm hati, terkumat kamit menghrpkn it turns out OK! and Alhamdulillah, skill memasak dh improved!)

Kita raikan dgn daun saderi!!!! -- bak kata wonderpets bila kejayaan telah diperolehi!

No comments: