Tuesday, January 4, 2011

Apam Beras


Teruja tak tgk color kuih di atas??

Haa...Ni ler aktiviti saya di rumah sbb kebosanan xtahu nk buat ape kan...Nak tgk tv pon, Aqil dah conquer...xley nk tuka channel lain..mau die tarik muka 1000...xpun rebel dlm rumah..yg mana saya dh xbuleh nk thn sabar dgn sikap rebellious die...(budak2...tau ajelah thp mengamuk die..)

So, utk mengisi masa lapang....sy pon mencari2 resepi Apam Beras ni kt sini. Tapi saya separuhkan sume ingredients die sbb yg nk mkn nyer cume 2 org kecil dan 1 org besar jer kt rumah tu..lagipon, ini hanya percubaan shj.

Resepi suh perap 3 jam, tp ms first time buat, saya xperap lama pon, sejam je kot...and di atas tu lah hasil nya...then, kelmarin, saya buat sekali lagi utk bekal Aqil, die ckp nk bwk g skolah, nk share dgn kawan2 katanya, jadi gigih la saya perap 3 jam...nk tgk ape kelainan hasilnya? Siap kunci jam nk bgn semula psl sy bancuh bhn2 waktu mlm ms budak2 dh masuk tido...

Kemudian, hasilnya...lebih kurang jer...atau mungkin saya tersalah ape2..apepun..sy nampak...sarangnya lebih siket la....dan lebih moist n lembut...so selamat la dibwk bekal Aqil kesemuanya tolak 2 (1 saya mkn, 1 saya kasi Asif mkn)

Petangnya, slps amik Aqil dr skolah, masih ade berbaki 4 biji, yg mana Aqil ckp, tu die punya sbb sy letak dlm bekas...dan sy mkn lg 1 dan kasi Asif lg 1.

Rasa die cam ada rs tapai2 siket tp xler terlalu 'ketapaian'. Just nice, nk kurang manis...kurangkn gula...Oh ya...saya xguna brown sugar pon psl nnt jadi kaler brown..sy cume gune gula putih jer...:)

Happy trying!!


No comments: